Transporter pływający gąsienicowy PTS-M służy do przeprawy desantowej transporterów opancerzonych, samochodów, pododdziałów oraz innych ładunków (np. min) o łącznej masie nieprzekraczającej 10 t. Transporter odznacza się dobrą zwrotnością i zdolnością pokonywania przeszkód terenowych i bezdroży oraz ma znaczny zapas wyporności. Załadunek i rozładunek pojazdów i sprzętu odbywa się na lądzie, przy otwartej tylnej burcie transportera, po pochylniach wjazdowych. Z wykorzystaniem wyposażenia specjalnego transporter może być przystosowany do pracy na morzu oraz do przewożenia rannych.
Charakterystyka taktyczno-techniczna Typ transportera: gąsienicowy, pływający. Ciężar transportera bez obsługi: 17 700 kG. Ładowność transportera: na lądzie w marszu – do 5 t, na wodzie – do 10 t. Liczba noszy do przewożenia rannych na transporterze: 12 szt. Dopuszczalna szybkość prądu, przy której transporter zachowuje swą zdolność do pracy: do 2,5 m/s. Szybkość jazdy (pływania): średnia na lądzie na V biegu 40 km/h; średnia na lądzie z ładunkiem 5 t po drodze utwardzonej 25-30 km/h; średnia na lądzie z ładunkiem 5 t po drodze gruntowej 20-25 km/h; maksymalna na wodzie z ładunkiem 10 t – 10,6 km/h. Zużycie paliwa: na 100 km przebiegu z ładunkiem 5 t: – po drogach utwardzonych: 130-140 l, – po drogach gruntowych: 140-150 l, – na 1 godzinę pracy silnika na wodzie z ładunkiem 10 t: 40-50 l. Zapas paliwa: – podczas jazdy z ładunkiem 5 t po drodze utwardzonej: 480-500 km, – podczas jazdy z ładunkiem 5 t po drodze gruntowej: 450-470 km, – podczas pracy na wodzie z ładunkiem 10 t: 12-15 h. Pokonywanie przeszkód: – maksymalny kąt wzniesienia i spadku bez ładunku: 30o, – z ładunkiem 10 t: 15o, – szerokość rowu: 2,5 m, – wysokość ściany: 0,65 m. Możliwości przeprawiania sprzętu i żołnierzy: – samochody, ciągniki gąsiennicowe i kołowe: po 1 wraz z obsługą, – żołnierze: desant – 72 z pełnym wyposażeniem; ranni na noszach – 12. Obsługa: 2 żołnierzy.
|